جستجوی واژه در لغتنامه دهخدا
جستجوی معنی واژه اسرائیل: (تعداد کل: 13)
اسرائیل
[اِ] (اِخ)(1) اسرال. نام فرشته ای است و لغتی است در اسرائین. و کلمه اعجمی است مانند جبرین و اسماعین و اسرائین. || اسرائیل در عبری بمعنی کسی است که بر خدا مظفر گشت (زورمندتر از خدا) و آن لقب یعقوب بن اسحاق است که در هنگام مصارعه با فرشتهء...
اسرائیل
[اِ] (اِخ)(1) (مملکت...) این لفظ اولا بر تمام اسباط اثناعشر که در تحت سلطنت یک پادشاه بودند اطلاق میشد. (کتاب اول سموئیل 15:28 و 24:2). و سلطنت داود را که در حبرون بر قسمتی از اسباط داشت نیز شامل میباشد. (کتاب دویم سموئیل 2:11 - 18 و کتاب اول تواریخ...
اسرائیل
[اِ] (اِخ) (بنی...) رجوع به بنی اسرائیل و رجوع به ایران باستان ص 181 و 946 و 947 و 948 و 1160 شود.
اسرائیل
[اِ] (اِخ) محدث و راوی است. رجوع بامتاع الاسماع ص 84 و 441 شود.
اسرائیل
[اِ] (اِخ) پدر زکریاء الطیفوری متطبب است. (تاریخ الحکماء قفطی چ لیبسک ص187).
اسرائیل
[اِ] (اِخ) مکنی به ابوموسی. محدث است.
اسرائیل
[اِ] (اِخ) ابن زکریابن یوحنابن طیفوری بن یوحنا مشهور به ابن طیفوری. از مشاهیر و معتبرین اطباء بغداد است. و او در سمط سریانیان منظوم، و در عداد معالجین آن طبقه معدود شده است. و در قرن سیم هجری بوده است. در بدایت امر و اوایل عمر از معالجات باهره...
اسرائیل
[اِ] (اِخ) ابن سلجوق. خوندمیر در حبیب السیر آرد: در بعض کتب معتبره مسطور است که چون سلطان محمود غزنوی بر حال آل سلجوق مطلع شد ایلچی فرستاد و التماس حضور یکی از ایشان کرد اسرائیل بن سلجوق نزد سلطان محمود رفت، محمود او را اعزاز و اکرام تمام فرمود...
اسرائیل
[اِ] (اِخ) ابن سهل. متقدم در صناعت طبّ و نیکومعالجه و بترکیب ادویه خبیر بود. او راست: کتابی مشهور در تریاق و آن کتاب را نیکو تألیف کرده است. (عیون الانباء ابن ابی اصیبعه ج 1 ص 161) (قاموس الاعلام ترکی).
اسرائیل
[اِ] (اِخ) ابن موسی بصری. رجوع به ابوموسی اسرائیل... شود.
اسرائیل
[اِ] (اِخ) ابن موسی نصرانی مکنی به ابوسعید. هندوشاه در تجارب السلف آرد: اول وزراء بویهیان ابوسعید اسرائیل بن موسی نصرانی بود و او وزارت عمادالدوله بن بویه می کرد، از ادب و کتابت نصیبی زیاده نداشت، اما بر عمادالدوله غالب بود و در خدمت او تمکنی تمام یافت و...
اسرائیل
[اِ] (اِخ) اسقف. شاگرد مردی حرانی و او شاگرد مردی از اهل مرو بود. ابن ابی اصیبعه از ابونصر فارابی در ظهور فلسفه آرد: ان امر الفلسفه اشتهر فی ایام الملوک الیونانیین و بعد وفاه ارسطوطالیس بالاسکندریه الی آخر ایام المرأه. و انه لما توفی بقی التعلیم بحاله فیها الی...
اسرائیل
[اِ] (اِخ) نبی. (المعرب جوالیقی ص 13 ، 14 ، 361). رجوع به اسرائیل و یعقوب شود.