تلویزیون

معنی تلویزیون
[تِ لِ یُنْ] (فرانسوی، اِ)(1)تله ویزیون. دستگاهی است که بوسیلهء آن می توان حوادثی را که در صحنهء مخصوص (جایگاه فرستنده) از مسافت چندین کیلومتری روی میدهد مشاهده کرد و صدایی که نزدیک صحنهء عمل ایجاد می گردد شنید. در دستگاههای گیرنده و فرستنده از یک لامپ اشعهء کاتودی استفاده می کنند و این لامپ بشکل یک قیف سنگین شیشه ای است. بعضی چراغها در حدود سی سانتیمتر یا بیشتر طول دارند. نزدیک قاعدهء لامپ کاتودی یک سیم پیچ گرم شونده از تنگستن وجود دارد. دور سیم پیچ تنگستن استوانه ای از نیکل قرار دارد. ته استوانه با مخلوطی از اکسیدهای فلزی پوشیده شده است. سیم پیچ گرم شدهء تنگستن استوانهء نیکل را گرم می کند و اکسیدی که آن را پوشانیده است یک دستهء اشعهء الکترونی می دهد. شبکه ای که دارای بار الکتریسیتهء منفی است الکترونها را که از راه دیگری از دستهء اشعهء الکترونیکی که از سوراخ کوچک شبکهء اصلی خارج شده اند برمی گرداند. صفحاتی که دارای بار الکتریسیتهء مثبت هستند و به آند موسومند اشعهء الکترونها را جذب می کنند و بر سرعت آنها می افزایند. مجموعهء کامل این دستگاه را توپ الکترونی می نامند. اگر دو صفحه را که دارای بار الکتریکی غیرهمنام هستند در مسیر الکترونی قرار دهیم دستهء اشعه خم می شود. صفحه ای که دارای بار الکتریکی مثبت است بالای دستهء اشعه قرار گرفته آن را جذب می کند. صفحهء زیری دارای بار الکتریکی منفی است و الکترونها را دفع می کند. میتوان برای خم کردن دستهء اشعهء الکترونی، بجای صفحات باردار، آهنربای الکتریکی بکار برد. می توان دستهء اشعهء الکترونی را سریعتر از اینکه چشم انسان بتواند درک کند خم نمود. اگر جریان متناوب را به صفحات باردار متوجه سازند بار الکتریکی سطح آنها در هر ثانیه به اندازهء فرکانس آن جریان متناوب تغییر می کند. اگر جریان متناوب با فرکانس 60 بکار رفته باشد دستهء اشعه در هر ثانیه 60 مرتبه بطرف پایین و 60 مرتبه بطرف بالا خم خواهد شد و چشم انسان فقط می تواند یک خط قائم نورانی در روی صفحهء فلورسنت طرف پهن لامپ را ببیند. اما اگر جریان 60 سیکل متناوب را به صفحات باردار طرفین دستهء اشعهء الکترونی که در حال نوسان هستند بیفزاییم یک خط افقی درخشان روی پردهء فلورسنت ظاهر می شود. با بکار بردن هر چهار صفحهء باردار و جفت مغناطیس الکتریکی بنظر می رسد که دستهء اشعهء الکتریکی روی تمام صفحهء فلورسنت محو می شود.
چشم الکتریکی - کارمایهء نورانی ممکن است به کارمایهء الکتریکی تبدیل شود. یک سلول فوتوالکتریک که گاهی چشم الکتریکی نامیده می شود، یک لامپ خالی از هوا است. سیمی از سر باتری در لامپ داخل می شود و به یک حلقه یا صفحه که از نیکل یا پلاتین ساخته شده است متصل میگردد. از سر دیگر باتری یک سیم داخل شیشه می شود و با پوشش پتاسیم مربوط می گردد. وقتی که نور به پوشش پتاسیم برمی خورد الکترونها از پتاسیم بطرف صفحهء نیکل حرکت می کنند. هرچه شدت نوری که به لامپ می تابد بیشتر باشد عدهء الکترونهایی که خارج می گردند بیشتر است. به این طریق کارمایهء نورانی به کارمایهء الکتریکی تبدیل میشود. وقتی سلول فتوالکتریکی در تاریکی کامل باشد جریانی از آن خارج نمی شود. یک روشنایی خیلی کم جریانی ضعیف بوجود می آورد و اگر نور شدیدی بر پتاسیم بتابد جریان قوی تر خواهد داد و قدرت جریان با شدت نوری که به سلول برمی خورد متناسب است. می توان جریان ضعیفی را که بر اثر روشنایی کلی بوجود آید بوسیلهء یک لامپ دیگر تقویت کرد.
ایکونسکپ - سلول فتوالکتریک علاوه بر آنکه در عکاسی، ایستگاههای راه آهن و جز اینها بکار میرود در تلویزیون نیز استفاده میشود. مهندسان الکتریک بجای صفحهء فلورسنت چراغ اشعهء کاتودی یک پردهء میکا قرار میدهند. چشمهای الکتریکی کوچک یک طرف پردهء میکا را که طرف دیگرش دارای پوشش نقره است می پوشاند. یک لامپ با این تغییرات ایکونسکپ خوانده میشود و برای ارسال تصاویر در دوربین تلویزیون بکار می رود. وقتی نور شدیدی بر جسمی که باید عکس آن بوسیلهء تلویزیون پخش شود می تابد قسمتهایی از جسم که برنگ روشن هستند مانند پیراهن سفید بیشتر از قسمتهای تاریک مثل یک کراوات سیاه روشنایی را منعکس می سازند. چشمهای الکتریکی کوچک ایکونسکپ به نسبت نوری که به آنها می تابد الکترون پس میدهد، نور از جسمی که به وسیلهء تلویزیون پخش می شود به دسته هایی از الکترون تبدیل می گردد که امواج تلویزیونی را که بر مراکز گیرنده فرستاده می شوند تحت تأثیر قرار دهد.
کینسکوپ - یک لامپ اشعهء کاتودی دیگر در پشت گیرنده برای تبدیل کارمایهء الکتریکی به کارمایهء نورانی بکار می رود و دو دستهء الکترونها به صفحهء فلورسنت برمی خورند. شدت نور در نواحی مختلف پردهء فلورسنت بوسیلهء عده و سرعت الکترونهایی که از دستهء اشعهء الکترون با سرعت حرکت می کنند تنظیم می شود. این نوع لامپ کینسکوپ نامیده می شود. برای آنکه تصویرهایی که بوسیلهء ایکونسکوپ پخش می شود با کمال دقت بوسیلهء کینسکوپ بوجود آید، باید دسته های اشعهء الکترونی در کینسکوپ و ایکونسکپ کام به یک سرعت حرکت کند و هریک از آنها بایستی 24 مرتبه در ثانیه روی صفحهء کاملی که بوسیلهء تلویزیون پخش می شود حرکت کند. لکه های خیره کننده در یک تصویر نتیجهء باقی ماندن اثر تصویر در چشم انسان است. یک میکرفن برای انتقال صحنه هایی که پخش می شود کمک می کند. (از لاروس) (علم و زندگی صص 295-298).
(1) - Television.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.