ترسیمی

معنی ترسیمی
[تَ] (ص نسبی)(1) منسوب به رسم و ترسیم. تشریحی. توصیفی. رجوع به رسم و ترسیم و ترکیب زیر شود.
- هندسهء ترسیمی؛(2) یکی از فصول علم هندسه، و واضع آن مونژ(3) است. و مقصود از این هندسه مشخص کردن شکل فضائی است با تصویرهای آن در روی سطح مستوی یا صفحه. برای این کار دستگاه دو صفحه عمود بیکدیگر را بکار میبرند یکی از این دو صفحهء افقی است که معمولاً بموازات صفحهء افق فرض میشود. دیگری قائم که عمود بر صفحهء اول است و آنها را صفحات تصویر گویند. در این دستگاه هر نقطه بوسیلهء دو تصویر افقی و قائم نمایش داده می شود، و سایر اشکال هندسه با تصویرهای افقی و قائم آنها مشخص خواهد شد. از این جهت هر شکل دارای دو تصویر افقی و قائم خواهد بود. محل برخورد دو صفحهء افقی و قائم یاد شده را خط الارض گویند. در این هندسه ارتفاع هر نقطه فضائی، فاصلهء تصویر قائم آن تا خط الارض میباشد و بعد نقطه، فاصلهء تصویر افقی تا خط زمین است.
چنانکه در شکل 1 H نمایندهء صفحهء افقی و Vنمایندهء صفحهء قائم و xy همان خط زمین یا خط الارض است و نقطهء فضائی A در روی این دو صفحه دارای تصاویر a و aخواهد بود. اگر صفحهء V در حول xy در جهت خلاف گردش ساعت (جهت مثلثاتی) 90 درجه دوران دهیم سطح V بر سطح Hمنطبق میگردد و این عمل را تسطیح صفحهء قائم روی صفحهء افقی می گویند. در این صورت میتوان تصویری را که روی دو صفحه داشتیم بر روی یک صفحه نشان دهیم.
چنانکه در شکل دو xy نمایش خط الارض و a a = Aa ارتفاع نقطه و a a = بعد نقطه از صفحهء قائم است، نقطهء حاصل روی صفحهء افق (که همان صفحهء کاغذ است) عبارتست از تصویر افقی و خط الارض و تصویر قائم «اپور» یا ملخص جسم تصویرشده نامند. این هندسه در صنعت برای مشخص کردن اشیاء بوسیلهء مقاطع قائم و افقی و در نجاری، معماری و حجاری و کارهای نظامی و مهندسی و عموم کارهای مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرد. (از لاروس قرن بیستم) (از هندسهء ترسیمی تألیف عصار) (از دیکسیونر فرانسه ایلوستره دوپینی دو ورپیر).(4)
.
(فرانسوی)
(1) - Descriptif .
(فرانسوی)
(2) - Geometrie descriptive
(3) - Monge.
(4) - Dictionnaire Fraincais illustre Dupiney de Vorpierre.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.