بیوت

معنی بیوت
[بُ] (ع اِ) جِ بَیْت. (منتهی الارب). خانه ها. رجوع به بیت شود. || (اصطلاح نجوم) دوازده قسمت فرضی منطقه البروج که ابتدا از طالع در خلاف جهت حرکت یومی شمرده میشوند. (خانهء اول، خانهء دوم، ... خانهء دوازدهم)، و در علم احکام نجوم اهمیت فراوان دارند. تقسیم منطقه البروج را به بیوت، تسویه البیوت و ابتدای تقسیمات را مراکزالبیوت نامند. طریق تقسیم این است که ابتدا بوسیلهء دایرهء افق و دائرهء نصف النهار، منطقه البروج را بچهار قسمت میکنند، و سپس هر یک از این چهار قسمت را به سه قسمت میکنند (تقسیم اخیر بطرق مختلف بعمل می آید). نقاط تقاطع دایرهء افق با دایره البروج یکی طالع (بر افق شرقی) و دیگر سابع (مبدأ خانهء هفتم) یا غارب (بر افق غربی)، و نقاط تقاطع دایرهء نصف النهار با دایره البروج یکی رابع (زیر افق) و دیگر عاشر (بالای افق) است. هر یک از چهارخانهء اول و چهارم و هفتم و دهم را که از چهار نقطهء مذکور آغاز میشوند و مدار احکام نجوم بر آنها است وتد میخوانند. (از دائره المعارف فارسی). و نیز دربارهء بیوت دوازده گانه رجوع به التفهیم ص 205 شود.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.