نواب

معنی نواب
[نُوْ وا] (ع ص، اِ) جِ نایب وکیل ها و گماشتگان : من از این حشم و خدمتکاران و عمال و نواب خویش سیر آمدم (فارسنامهء ابن بلخی ص 89 ) و هرگز در خاندان او هیچ از نواب و دبیران و وکیلان یک درم سیم از هیچ کس نستد (فارسنامهء ابن بلخی ص 118 ) با تحری رضای خویش و انبیاء که نواب مطلقند برابر دانست (سندبادنامه ص 4) سلطان بفرمود تا به نواب و عمال درباب اصحاب او مثال نافذ گشت (ترجمهء تاریخ یمینی ص 431 ||) در دورهء صفویه و قاجاریه به عنوان کلمهء مفرد و به معنی فرمانروای بزرگ یا شاهزاده به کار برده اند (از فرهنگ فارسی معین) رجوع به نَوّاب شود || مردم هند حکام مسلمان را نواب گویند (ناظم الاطباء) رجوع به نَوّاب شود - نواب حکام؛ نایبان حاکمان (فرهنگ فارسی معین) - نواب منشی؛ نایبان منشی و دبیر (از فرهنگ فارسی معین).
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.