ندیم

معنی ندیم
[نَ] (اِخ)( 1) ابراهیم بن ماهان بن بهمن، ایرانی الاصل کوفی الولاده تمیمی القبیله موصلی الاقامه، مکنی به ابواسحاق، معروف به ندیم از اجلهء موسیقی دانان قرن دوم و سوم ه ق است وی فن موسیقی را نزد استادان ایرانی فراگرفت و در آواز و نواختن عود مهارت یافت و از خاصان و مقربان دربار مهدی و هادی و هارون الرشید خلفای عباسی شد در وصف مهارت وی در موسیقی و آواز افسانه هائی ذکر کرده اند وفات وی به سال 213 یا 183 ه ق اتفاق افتاد (از ریحانه الادب ج 4 ص 183 ) (از تاریخ ابن 1) - اص ایرانی و از خانوادهء بزرگی است در عجم، و از ) ( خلکان ج 1 ص 8) (از الاغانی ج 5 ص 41 ) (الفهرست ابن ندیم ص 201 آن رو که مدتی در موصل اقامت کرده به موصلی شهرت یافته چنانکه تمیمی گفتن او هم به جهت آن بوده است که در ایام صِغَر بعد از وفات پدر در تحت تربیت و کفالت بنی تمیم نشأت یافته است، و مخفی نماند که گاهی لفظ ماهان اسم پدر ابراهیم را قلب ( به میمون کرده و ابراهیم بن میمون گویند (ریحانه الادب ج 4 ص 183.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.