متساوی

معنی متساوی
[مُ تَ] (ع ص) باهم برابر شونده. (آنندراج) (غیاث) (از منتهی الارب) (از اقرب الموارد). برابر هم و مانند هم. (ناظم الاطباء). و رجوع به تساوی شود. || برابر و یکسان و متوازی و راست و درست. (ناظم الاطباء) :
گر در گذشته حمل غنی بر فقیر بود
امروز با غنی متساوی بود فقیر.فرخی.
سراء و ضراء او نزدیک مرد دانا متوازی و متساوی است. (جهانگشای جوینی).
- متساوی الاضلاع(1)؛ هم پهلو و متوازی هم. (ناظم الاطباء). به سطوحی اطلاق می شود که ضلع های آنها برابر یکدیگر باشند مانند «مثلث متساوی الاضلاع»، «مربع»، «لوزی» و جز اینها : از جهت رتبت زینت طول و عرض جنه عرضها کعرض السماء و الارض، مربعی متساوی الاضلاع واقع بر مرکز دایرهء خیرالبقاع مصون از آفات دهر بوقلمون. (ترجمهء محاسن اصفهان ص54).
- متساوی الزمان؛ فرهنگستان ایران به جای این کلمه «همزمان» را پذیرفته است. و رجوع به همزمان و واژه های نو فرهنگستان ایران شود.
- متساوی الزوایا(2)؛ که زوایای آن با هم مساوی باشند و به سطوحی اطلاق می شود که زوایای آنها مساوی یکدیگر باشند مانند زوایای مربع.
- متساوی الساقین(3)؛ به مثلثی اطلاق کنند که دو ضلع آن با هم برابر باشد.
- متساوی شدن؛ برابر و یکسان شدن: و اعوام و ملوک متساوی شدند. (تاریخ قم ص11).
.
(فرانسوی)
(1) - equilateral .
(فرانسوی)
(2) - equiangle .
(فرانسوی)
(3) - Isocele
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.