سلیح

معنی سلیح
[سِ] (ع، اِ) سلحشور است که مستعد قتال و جدال و شخص سلاح بسته و مقدمه الجیش باشد (برهان) (ناظم الاطباء ||) اماله سلاح (آنندراج) (غیاث) عربی ممال سلاح به معنی ابزار جنگ است (حاشیهء برهان قاطع چ معین) آلت جنگ : خروشان و کفک افکنان و سلیحش همه ماردی گشته و خنگش اشقرخسروی که هر کو سلحیش بدشمن دهد همی خویشتن را بکشتن دهدفردوسی سلیح برادر بپوشید زن نشست از بر بارهء گام زنفردوسی سلیح و لشکر و پیلش جدا کرد غرضها بود سلطان را در این کارفرخی همی شدند و همی ریخت آن سپاه سلیح چنانکه وقت خزان برگ ریزد از اشجار فرخی حذرت باید کردن همیشه زین دو سلیح که تن ز فرج و گلو در بسوی سر دارد ناصرخسرو همی تاخت هر کس در آن جنگ و شور یکی زی سلیح و یکی زی ستوراسدی بهر صد سواری درفشی دگر دگرگونه ساز و سلیح و سپراسدی تا دشمن تو سلیح پوشد شمشیر تو به که بازکوشدنظامی به یک گز مقنعه تا چند کوشم سلیح مردمی تا چند پوشم؟نظامی.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.