زاویه

معنی زاویه
[یَ] (اِخ) موضعی است در بصره (اقرب الموارد) موضعی است در بصره که در آن جا میان حاجیان( 1) و عبدالرحمن بن اشعث جنگ واقع شد (منتهی الارب) (تاج العروس) موضعی است نزدیک بصره و جنگ معروف عبدالرحمن بن محمد بن اشعث با حجاج بسال 83 ه ق در آنجا واقع گردیده است (از معجم البلدان) طبری آرد: علی (ع) چون بزاویهء بصره رسید (پیش از شروع جنگ جمل) چند روزی اقامت کرد سپس از زاویه خارج گردید و در محل قصر عبیداللهبن زیاد بسال 36 ه ق با طلحه و زبیر و عایشه و لشکریان ایشان روبرو گردید (تاریخ طبری چ نلدکه ج 6 ص 3174 ) خوندمیر آرد: آن حضرت بعد از طی منازل بنواحی بصره رسیده زاویه را مضرب خیام عساکر گردانید (حبیب السیر ج 1 ص 529 ) و رجوع به زاویه (وقعه ال ) و زاویه (یوم ال ) شود ( 1) - از اغلاط مؤلف منتهی الارب است زیرا حُجّاج را حَجّاج جمع حاج (حاجیان) خوانده است.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.