رنگرز

معنی رنگرز
[رَ رَ] (نف مرکب) صَ بّاغ (آنندراج) (حاشیهء برهان قاطع چ معین) (فرهنگ نظام) (ناظم الاطباء) کسی که کارش رنگ کردن از مصدر رزیدن بمعنی رنگ کردن (از فرهنگ نظام) مرکب است از « رز » و « رنگ » پارچه و غیر آن است، و مرکب است از لفظ رنگ + رز (رزیدن) کسی که پارچه و جز آن را رنگ کند (حاشیهء برهان قاطع چ معین) صاحب قاموس کتاب مقدس آرد: اینان [ رنگرزان بنی اسرائیل ] در رنگ کردن پارچه هایی که برای خیمهء مقدس لازم بود مشغول بودند و البته این صناعت را قبل از خروج از مصر بخوبی تحصیل کرده بودند و یوسف را پیراهن رنگارنگی بود عبرانیان عادی بودند که همواره دیوار و تیر خانه های خود را رنگ کنند و رجوع به قاموس کتاب مقدس شود : چو شمشیر تو رنگرز من ندیدم که ریگ سیه را کند ارغوانیمنوچهری آن برگ رزان بین که بر آن شاخ رزان است گویی بمثل پیرهن رنگرزان است منوچهری بکنی گر به دیگ علم پزی بهتر از ماهتاب رنگرزیاوحدی.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.