دگر گشتن

معنی دگر گشتن
[دِ گَ گَ تَ] (مص مرکب)تغییر یافتن دگر شدن تغییر کردن عوض شدن تغیر تغییر (یادداشت مرحوم دهخدا) مبدل شدن تبدیل شدن تغییر یافتن وضع و حال و رجوع به دگر شدن شود : نه از دانش دگر گردد سرشته نه از مردی دگر گردد نوشته (ویس و رامین) پیر شده بود و نه آن بوالحسن آمد که دیده بودم و روزگار دگر گشت و مردم و همه چیزها (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 624 ) چون گشت جهان را دگر احوال عیانیش زیرا که بگسترد خزان راز نهانیش ناصرخسرو وَاکنون ز گشت دهر دگر گشتم گوئی نه آن سرشت و نه آن طینم ناصرخسرو جهانا چون دگر شد حال و سانت دگر گشتی چو دیگر شد زمانت ناصرخسرو طبع هوا بگشت و دگرگونه شد جهان حال زمین دگر گشت از گشت آسمان مسعودسعد (از آنندراج) بر تو تا زنده ام دگر نکنم گرچه کار جهان دگر گرددخاقانی بدل مجوی که بر تو بدل نمی جویم دگر مشو که غم تو دگر نمی گرددخاقانی مگر در سرت شور لیلی نماند خیالت دگر گشت و میلی نماندسعدی.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.