خلقت

معنی خلقت
[خِ قَ] (ع اِ) نهاد فطرت طبیعت خمیره طبع سرشت آب و گل گوهر گهر (یادداشت بخط مؤلف) جِبِلَّت (زمخشری) : گر نتواند که شود خوک میش زآن شره و نحس در او خلقت است ناصرخسرو من دنیا را بدان چاه مانند کردم و آن چهار مار را بطبایع که عماد خلقت آدمی است (کلیله و دمنه) -امثال: خلقت زیبا به از خلعت دیبا || آفرینش (یادداشت بخط مؤلف) : کرا نیست از سر خلقت خبر چو زینها بپرسی شود کر و لال ناصرخسرو خلقت ملاحظه در آفرینش (قاموس مقدس ||) صورت (السامی فی الاسامی) در کشاف اصطلاحات فنون خلقت چنین تعریف شده است: در لغت، آفرینش باشد چنانچه در صراح گفته و علما در تفسیر آن اختلاف کرده اند بعضی گفته اند مجموع شکل و رنگ آدمی را گویند و آن از کیفیات مختصه بکمیاتست و بعضی دیگر گفته اند شکل منضم بلون را خلقت گویند و جمعی دیگر گفته اند کیفیتی است حاصل از اجتماعی شکل و لون، چنانکه در شرح مقاصد آمده است - خلقت اصلیه؛ خلقتی که در اکثر افراد نوع معینی است.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.