خانقه

معنی خانقه
[نِ قَهْ] (معرب، اِ مرکب) مخفف خانقاه (شرفنامهء منیری) ج، خوانق، خوانیق رجوع به خانقاه شود : خانه و خانقه و منزل ما زیر زمین ما بتدبیر سرا ساختن و بام و دریمخاقانی خانقه جای تو و خانهء می جای من است پیر سجاده ترا داده و زنار مراخاقانی لوت خوردند و سماع آغاز کرد خانقه تا سقف شد پردود و گردمولوی شوری ز وصف روی تو در خانقه فتاد صوفی طریق خانهء خمار برگرفت سعدی (بدایع) برون نمیرود از خانقه یکی هشیار که پیش شحنه بگوید که صوفیان مستند سعدی (طیبات) مشعله ای برفروخت پرتو خورشید عشق خرمن خاصان بسوخت خانقه عام رفت سعدی (طیبات) در میخانه ام بگشا که هیچ از خانقه نگشود گرت باور بود ور نه سخن این بود و ما گفتیم حافظ بر سر بام خانقه تا تو نموده ای گذر وقارشیرازی - خانقه دار؛ ملازم خانقاه : طیلسان داران دین بودند آنجا نعره زن خانقه داران جان بودند آنجا جامه درسنائی - خانقه نشین؛ آنکه منزل بخانقاه کند فقر و درویشی را صوفی زاهد خرقه پوش.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.