جرمی

معنی جرمی
[] (اِخ) صالح بن اسحاق مکنی به عمر. از فضلا و اهل ادب و لغت بود. (از محاسن اصفهان مافروخی ص35). و زرکلی در اعلام خود آرد: جرمی، مردی فقیه و عالم بنحو و لغت و از مردم بعره و ساکن بغداد بود. او راست: 1- السیر. 2- کتاب الابنیه. 3- غریب سیبویه. 4- کتاب فی العروض. (از اعلام زرکلی چ جدید ج3 ص274). وی مولای بجیله بن انمار بود. نحو را از اخفش و کتاب سیبویه و لغت را از ابوزید و اصمعی فراگرفته است. از اوست: کتاب القوافی. کتاب التثنیه و الجمع. کتاب الغرخ. کتاب مختصر نحو المتعلمین. کتاب الابنیه و التصریف. (یادداشت مؤلف). صاحب لباب الانساب آرد: وی در بغداد با فرا مناظره کرد. گویند: او از موالی بجیله بود و بدین جهت که بجرم سکونت گزید او را جرمی گفتند و نیز گوید: از موالی جرم بود. نزد اخفش و جز او تحصیل کرد و لغت را از ابوعبیده و ابوزید و اصمعی و همعصران آنان فراگرفت و یونس بن حبیب را دریافت ولی سیبویه را درک نکرد. او مردی متدین و پارسا و نیک دین بود و از روات بشمار می رفت و بسال 125 ه . ق. درگذشت. (از لباب الانساب). و رجوع به الموشح ص196 و قاموس الاعلام ترکی شود.
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.