جاوید

معنی جاوید
(اِخ) نام یکی از دهستانهای پنجگانهء بخش فهلیان و ممسنی شهرستان کازرون و حدود و مشخصات آن بقرار زیر است: از شمال ارتفاعات به رم فیروز از جنوب دهستان دشمن زیاری. از خاور بدشت معروف همایجان و از باختر بدهستان حومهء فهلیان محدود است. این دهستان تقریباً در شمال بخش قرار گرفته و موقعیت آن کوهستانی و رودخانهء شش پیر یا دشمن زیاری از وسط آن جاری است. هوای آن در قسمت های شمالی معتدل و مایل بسردی و در قسمت های جنوبی گرم است. آب مشروب و زراعتی دهستان از رودخانهء فوق و رودخانه های شیر و شیرین و چشمه سارها تأمین میشود. محصولات آن عبارتند از: غلات، برنج، تریاک، حبوبات و لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری است. صنعت دستی قالی بافی و زبان فارسی لری و مذهب آنان شیعهء دوازده امامی است. این ناحیه از 69 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و در حدود یازده هزار تن جمعیت دارد. قراء مهم آن عبارتند از: بهلول، موسی عربی لری، دشت رزم، مسدوئی، عموئی، دو دانگهء قائدی، راشک خلیفه هارون، اشکفت دراز، پراشکفت. مرکز دهستان قریهء بهلول و قسمتی از اهالی در حدود دهستان برای تعلیف تغییر محل میدهند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7).
اشتراک‌گذاری
قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

 قافیه‌یاب اندرویدی هم‌صدا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ عروضی هم‌صدا برای اندروید

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.