راهنما


تاریخ انتشار: 9 بهمن 1397

قافیه‌یاب چیست؟

قافیه‌یاب نرم‌افزاری است که به واسطه آن کاربران می‌توانند برای کلمات مورد نظر خود در کمترین زمان تعداد زیادی کلمات هم قافیه پیدا کنند.

قافیه یا کلمه قافیه چیست؟

به کلماتی که معمولاً در آخر بیت یا ابیات یک شعر می‌آیند و حروف آخرشان یکسان است قافیه می‌گویند.

مثال:
گل در بر و می در کف و معشوق به کام است
سلطان جهانم به چنین روز غلام است «حافظ»
کلمات قافیه: کام،  غلام

حرف یا حروف قافیه چیست؟

به حروف یکسان در کلمات قافیه حروف قافیه می گویند.
در مثال بالا ام در کام و غلام حروف قافیه به شمار می روند.

چگونه از قافیه‌یاب استفاده کنیم؟

در  جستجوگر قافیه‌یاب هم‌صدا شما به سه روش می‌توانید دنبال قافیه مورد نظر خود بگردید:

روش اول:

فقط چند حرف از حروف قافیه را وارد کنید، گزینه جستجو بر اساس حروف قافیه را انتخاب کنید و سپس دکمه جستجو را کلیک کنید تا تمامی کلماتی که به حرف یا حروف مورد نظر شما ختم می‌گردند نمایش داده شوند.

برای مثال ای را جستجو کنید.

روش دوم:

کلمه قافیه را مد نظر خود را به طور کامل وارد کنید، گزینه جستجو بر اساس کلمات قافیه را انتخاب کنید، سپس روی دکمه تنظیمات پیشرفته کلیک کنید تا همه گزینه های جستجوگر ظاهر شود؛  تعداد حروف همسان از آخر کلمه قافیه را وارد نمایید و سپس دکمه جستجو را کلیک کنید تا تمامی کلماتی که آخرشان با آخر کلمه مورد نظر شما یکسان است نمایش داده شوند.

برا ی مثال کلمه روان را وارد کنید و تعداد حروف همسان از آخر را نیز برابر با ۲ قرار دهید. خواهید دید تمامی کلماتی که به ان ختم شده اند به نمایش می آیند.

روش سوم:

کلمه قافیه را مد نظر خود را به طور کامل وارد کنید، گزینه جستجو بر اساس کلمات قافیه را انتخاب کنید، گزینه برابر بودن تعداد حروف را علامت بزنید، تعداد حروف همسان از آخر کلمه قافیه را وارد نمایید و سپس دکمه جستجو را کلیک کنید تا تمامی کلماتی که حروف آخرشان و همچنین تعداد کل حروفشان با آخر کلمه مورد نظر شما یکسان است نمایش داده شوند.
در این روش فقط کلماتی که تعداد حروفشان با تعداد حروف کلمه وارد شده در کادر جستجو یکسان باشد و هم چنین حروف آخرشان با آن یکسان باشد به نمایش در می آیند.

جستجوی معنی یا شرح کلمات لیست شده

برای اینکه به معنی و شرح کلمات لیست شده در قافیه‌یاب دست پیدا کنید روی علامت در مقابل هر کلمه کلیک کنید و سپس روی منبع مورد نظر برای جستجو کلیک کنید.

محمد Avatar
محمد (1 سال پیش)
با سلام و تشکر یک نقطه ضعف وبسایت این است که در هنگام جست و جو، نتایج در چند صفحه ارائه میشود. پس هی باید روی صفحه بعد کلیک کنیم تا بقیه نتایج را ببینیم. بهتر است تمام نتایج در یک صفحه نمایش داده شوند. یا تعداد حداقل 100 لغت در هر صفحه نشان داده شود یا گزینه های انتخاب آن موجود باشد.

جواد Avatar
جواد (5 ماه پیش)
با درود و سپاس از دیدگاه خوبتان. در به روز رسانی‌های بعدی این مورد رو مد نظر قرار خواهیم داد.

پیام شما الزامی است.
علامتهای نشانه گذاری.

قافیه‌یاب برای اندروید

با خرید نسخه اندرویدی قافیه‌یاب از فروشگاه‌های زیر از این پروژه حمایت کنید:

نرم‌افزار فرهنگ عروضی

فرهنگ لغت جامع عروض و قافیه با قابلیت وزن یابی.

دریای سخن

نرم‌افزار دریای سخن کتابخانه‌ای بزرگ و ارزشمند از اشعار و سخنان شاعران گرانقدر ادب فارسی است که به حضور دوستداران شعر و ادب تقدیم می‌داریم.

گنجور

گنجور مجموعه‌ای ارزشمند از سروده‌ها و سخن‌رانی‌های شاعران پارسی‌گوی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفته است. برای مشاهده وب‌سایت گنجور اینجا کلیک کنید.